
uge17-værktøjskasse
LOGO, grafik, materialer til aktiviteter, m.m.
Her finder du/i alt det vi kan dele med hinanden for at gøre det nemmere for alle at lave UGE17. Hvis I selv har produceret noget, som I tænker kunne komme andre til gode, så send det endelig ind til Thomas Sture Rasmussen på tsr@db.dk, så lægger vi det ind.
Værktøjskassen er udviklet i samarbejde med TEMASAMARBEJDET.
inspiration - tøjspild og bæredygtigt forbrug fra Forbugerrådet TÆNK
Instagram- og Youtube-videoer om tøjforbrug
Laura Lava: Der findes ikke tøj, alle skal eje
Laura Lava: 3 must-haves til en god garderobe
Hvor meget inaktivt tøj er der i dit klædeskab?
DR: Sådan undgår du klima-tøjfælden
Webartikler fra TÆNK
Side med analyser og anbefalinger fra Sammen mod tøjspild, TÆNK
Der er også en bagside af det boomende genbrugsmarked, TÆNK
Hvordan stopper vi overforbruget af tøj? TÆNK
Tøj: Sådan får du et mere bæredygtigt forbrug, TÆNK
Tøj: Sådan skader produktionen. TÆNK
Mere bæredygtigt tøj: Gå efter disse mærker og materialer, TÆNK
inspiration - verdensmål 12 formidling fra Tænketanken FREJ
Mål 12: Ansvarlig Forbrug og Produktion
Undervisningsmateriale: Jord til skolebord
Emne: Undervisningsmateriale til børn og unge, med fokus på bæredygtig maddannelse. På hjemmesiden kan man se, læse, prøve og smage – videoer, viden om fødevarer, bælgfrugtsbingo og opskrifter på lækker bæredygtig mad.
Målgruppe: Madkundskabsundervisere og -elever i grundskolen.
Link: https://frajordtilskolebord.taenk-frej.dk/
Spil: Bælgfrugtsbingo
Emne: Et bingospil, med et tvist om de grønne proteinkilder, bælgfrugter. Spillet kan selv printes online.
Målgruppe: Alle aldrer og målgrupper
Link: https://frajordtilskolebord.taenk-frej.dk/proev
Vidensuniverser:
Vidensunivers: Palmeolie i værdikæden
Emne: Hvordan palmeolie er en skjult ingrediens, der har stor påvirkning på regnskov, mennesker og biodiversitet i Indonesien.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.taenk-frej.dk/palmeolie
Vidensunivers: Klimaaftryk
Emne: Landbrugets klimaaftryk er nødt til at sænkes. Men hvordan kan det gøres? Og hvorfor udleder landbruget drivhusgasser i dag? Alt det og meget mere kan du blive klogere på her.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.taenk-frej.dk/klima
Vidensunivers: Klimaproportioner
Emne: Alle dine valg og madvaner har en påvirkning på klimaet, men du er måske ikke klar over, at ikke alle valg har lige stor vægt og betydning. Hvordan træffer man egentlig de mest klimavenlige valg?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.taenk-frej.dk/klimaproportioner
Vidensunivers: Emballage
Emne: Komposterbart, genanvendeligt eller lige til skraldespanden – vi kan ikke løbe fra det: Emballage er kommet for at blive, men er den måde, vi tager os af fødevareemballage i dag, ansvarligt overfor kommende generationer?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.taenk-frej.dk/emballage
Vidensunivers: Bæredygtighed
Emne: Hvad er bæredygtighed for en størrelse? Og hvad betyder det egentlig?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.taenk-frej.dk/baeredygtighed
Videoer:
Explainer Video Serie: Jord til Skolebord
Emne: Her viser Vega hvordan man producerer en fiskefilet, hele vejen fra Jord til bord. Her gennemgår også vi ‘Hvad bæredygtighed betyder?’, ‘Hvilken rejse rugbrødet har været på?’ Og viser hvordan man kan lave ‘Klimavenlige livretter!’
Målgruppe: Unge i grundskoleniveau, 10-15 år
Link: https://frajordtilskolebord.taenk-frej.dk/se-videoer
Explainer Video: Frej Forklarer: Global Fødevarekrise – Vi er nødt til at snakke om din chokolade(julekalender)!
Emne: En del af Global Fødevarekrise serien. Fokus på udfordringerne i chokoladeproduktionen med fokus på dårlig arbejdsvilkår og børnearbejde.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=P9uCVwX88IY
Explainer Video: Frej Forklarer: Global Fødevarekrise – Vi er nødt til at snakke om din kaffe!
Emne: En del af Global Fødevarekrise serien. Fokus på udfordringerne i kaffeproduktionen og mulighederne for at købe mere bæredygtig kaffe fra især skovlandbrug.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=si6CJ5Pvbq0
Explainer Video: Frej Forklarer: Global Fødevarekrise – Vi bliver nødt til at snakke om regnskoven!
Emne: En del af Global Fødevarekrise serien. Fokus på regnskovsfældning og hvordan det er påvirket af vores fødevareforbrug.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=iazSDEc-eWk
Explainer Video: Frej Forklarer: Global Fødevarekrise – Regnskoven holder vejret og vi krydser fingre
Emne: En del af Global Fødevarekrise serien. Fokus på EU’s lovgivning omkring regnskovsfældning og hvordan det er påvirker vores fødevareforbrug.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=pV9H7kWk4-g
Explainer Video: Palmeolie – den skjulte ingrediens
Emne: Hvordan er palmeolie en skjult ingrediens, der har stor påvirkning på regnskov, mennesker og biodiversitet i Indonesien.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ousiBguY9hc
Explainer Video: Frej Forklarer – klimaproportioner
Emne: Hvordan fungerer klimaaftryk på fødevarer og hvor kan du ændre, så det virkelig batter.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=bX1my7fZ20Y&list=PLbRSgf_1Z80xpwHd6L5nVz3J2OjedhhRD&index=3
Explainer Video: Frej Forklarer – Produktion og forbrug
Emne: Nuancerne i om vi kan kalde os selv for et grønt foregangsland, og hvordan vores forbrug gør at vi udleder en del.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=hxuL0w2RGqw&list=PLbRSgf_1Z80xpwHd6L5nVz3J2OjedhhRD&index=5
Explainer Video: Frej Forklarer – Kostrådene
Emne: Opmærksomhed på de nye kostråd.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=KHzbNsHLrg4&list=PLbRSgf_1Z80xpwHd6L5nVz3J2OjedhhRD&index=8
Explainer Video: Kan du lave en kødsovs, som ikke er helt ude af (klima)proportioner?
Emne: Bør man helt udskifte kødet med grøntsager og planteprotein? Og hvis man er veganer, kan man så godt tillade sig at tage sin linse-bolognese med som madpakke på charterrejsen?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=nknCjbaQkMM
Explainer Video: Hvorfor er det ikke al din plastikemballage, som genanvendes?
Emne: I Danmark er vi rigtig gode til at sortere vores affald, men faktisk er det kun 9%, som genanvendes. Nu tænker du nok: “Jamen jeg sorterer jo alt mit affald, hvorfor er det så KUN 9%, som genanvendes?”. Det er et rigtig godt spørgsmål!
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=eh_YCsTnwFE
Explainer Video: Spiser du dyrevenlige æg?
Emne: I denne explainer-video kigger Frej nærmere på, om dyrevelfærden egentlig er højest ved økologiske æg, frilandsæg, skrabeæg – eller ved de såkaldte buræg? Men før vi kan blive klogere på dét, så må vi forstå, hvad dyrevelfærd er!?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=QL33llHaNo0
Explainer Video: Klimavalget: Kebab vs. Falafel
Emne: I denne explainer-video undersøger Frej, om du bør vælge en durum med kebab eller en durum med falafel, hvis du altså gerne vil være god ved klimaet. For til hverdag tænker du meget på klimaet, men vi kender også alle sammen det, at når vi er på vej hjem fra byen og sulten rammer, så er klima den sidste ting vi tænker på. Vores primære behov: sult, overtager.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=KJ_O6ZMCBbM
Explainer Video: Spiser du bæredygtigt?
Emne: I denne explainer-video stiller Frej skarpt på, hvad bæredygtighed i forhold til fødevarer egentlig betyder. Bæredygtighed er et meget komplekst begreb og når vi taler fødevarer, er der én ting, som er sten sikkert: Vi kan ikke producere fødevarer uden at påvirke miljøet. Men mad skal der i vores maver, så vi må forsøge at tage bedst muligt hensyn, når vi fylder indkøbskurven og mavesækken med lækkerier.
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=eS0vucS9vTc
Explainer Video: Hvad betyder det røde ø-mærke?
Emne: I denne explainer-video tager Frej dig en tur med, når vi kigger nærmere på økologisk fødevareproduktion fra jord til bord. Det røde Ø-mærke står for økologi, og 96% af danskerne kender og har tillid til det. 17% af danske husstande køber altid økologi og kun 10% køber aldrig økologiske fødevarer. Men hvad står den genkendelige certificering for?
Målgruppe: Den unge målgruppe
Link: https://www.youtube.com/watch?v=N4iG1IHveWw
Logo

borgenes verdensmålsuge

Bibliotekernes verdensmålsuge

Borgenes verdensmålsuge på biblioteket

logo in english

Logo og materialer til klimahandledag
Materialer til klimahandledag
Materialer, som kan bruges i forbindelse med Klimahandledagen. Logo, stemningsbilleder, diverse skabeloner
Aktiviteter

Dialogkort - sæt med 9 samtalestartere

Handlekort - Det jeg vil gøre for verdensmålene

Aftalekort - Det vil jeg gøre for klimaet

Skabelon til Verdensmålsbadges

Vend verden | SDG-vendespil

Bæredygtighedsbingo I

Bæredygtighedsbingo II

find foråret bingo plader 2024
Tidslinje
Februar Bing
Marts Bingo
April Bingo
Maj Bingo
Bestilling af plakater og foldere hos Sandra på helmark@snm.ku.dk

Verdensborgerpasset

Vejledning til byttemarked

Redigerbar (Publisher) plakat til Tøjbyttemarked

Frøbomber og tagtomater - plakater til workshop

Frøbomber og tagtomater - vejledning

Lego - Build the Change | Diplom og navneskilt

Lego - Build the Change | Introvideo

Quiz: verdensmål og bogtitler

Lego - Build the Change | Vejledning og Challenges

Papirværksted - lav dit eget papir ud af kasserede bøger

Verden rundt med Verdensmålene

Build the Change - Materiale og faciliteringsguide til workshop

Skraldebingo

Build the change - udfordringer

DN affaldsindsamling materialer
Web, SoMe og skærme

Introanimation til skærme

Introslide

Med Kolbrún og Gittemaria ud at skralde
Web, SoMe og skærme – Billeder til BPI-artikler

1 - Afskaf fattigdom

5 - Ligestilling mellem kønnene

9 - Industri, innovation og infrastruktur

13 - Klimaindsats

Verdensmål 17 - Partnerskab for handling

2 - Stop sult

6 - Rent vand

10 - Mindre ulighed

14 - Livet i havet

Signaturbillede - alle verdensmål

3 - Sundhed og trivsel

7 - Bæredygtig energi

11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund

15 - Livet på land

Zipfil | Alle verdensmål, alle formater

4 - Kvalitets-uddannelse

8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst

12 - Ansvarligt forbrug og produktion

16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Artikler til verdensmålene/ hjemmesider
Artikler til ALLE verdensmålene er udarbejdet af Verdens Bedste Nyheder, i samarbejde med Ballerup Bibliotekerne. Kan hentes her.
Grafik og plakater

Plakat: brug biblioteket - det er bæredygtigt

Tøjspildspyramiden

Plakater - Tøj, mode og co2

10 ting du kan gøre for en grøn planet - PLAKATER og postkort

Plakat - du kan også gøre en forskel

Plakater - hvor meget co2 udleder dine måltider
Materiale til Inspiration

Inspirationskatalog: Bæredygtig litteratur

Inspirationskatalog: Opsætning af UG17 program på web

hand-out: Sparetips

Katalog: uge17 program tønder kommune

hand out: Gode råd til en bæredygtig livsstil

katalog: uge17 program tårnby kommune
fotos

verdensmål certificering

Verdensmåls Keyhangers

Frøbomber og forspiring

uge17 festival ballerup bibliotek, samlet mappe
Fotos, jpg, lav opløsning (72 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

uge17 festival ballerup bibliotek, grønt
Fotos af grønt, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

uge17 festival ballerup bibliotek, verdensmål 12
Fotos af verdensmål 12, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

Glostrup bibliotek Langbordsmiddag
Kreditering: Glostrup Bibliotek

Træpodning

uge17 festival ballerup bibliotek, craft
Fotos af craft, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

uge17 festival ballerup bibliotek, ikoner
Fotos af ikoner, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

uge17 festival ballerup bibliotek, værksteder og boder
Fotos af værksteder og boder, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

Insektbuffet Svendborg Bibliotek

Foredrag

uge17 festival ballerup bibliotek, festival
Fotos af festival, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

uge17 festival ballerup bibliotek, mennesker
Fotos af mennesker, jpg, høj opløsning (300 dpi) – zipmappe
Kreditering: Jesper Glyrskov

Centralbibliotekernes fotobank
Du skal kreditere fotograferne ved brug af billederne. Billederne må kun bruges inden for de gældende retningslinjer. Kræver login.
UGE17 program – info, vejledninger, best-practice, inspiration
Klimahandledag (torsdag)
Information om klimahandledagen.
Byttedag (lørdag)
Information om byttedagen.
Aktiviteter for børn
Idéer og inspiration til børnerettede aktiviteter, herunder links til div. materialer, læringsforløb og information i børnehøje.
Aktiviteter generelt
Idéer og inspiration til aktiviteter generelt, herunder best-practice, håndbøger og guides.
Samarbejdspartnere
Oversigt over samarbejdspartnere, herunder idéer til hvem man kan booke til UGE17. Både for børn og voksne.
Generel info, vejledninger m.m. til UGE17
Argumenter for biblioteker og verdensmål – fra certificeringen v/Kristine
Det er ikke altid helt klart for alle, hvorfor biblioteker skal beskæftige sig med bæredygtighed og verdensmål. Der findes ellers mange argumenter for, hvorfor bæredygtighed er – og bør være – en integreret del af bibliotekets værdigrundlag og selvforståelse. Vi har samlet en række af dem her, som I som medarbejdere og ledere på landets biblioteker kan bruge i dialogen med jeres kolleger, ledere og lokale politikere.
Der er også hjælp at hente her i Inspirationskataloget – verdensmål i UGE17 – Lokal samskabelse fra Esbjerg, Middelfart, Nyborg og Tønder biblioteker.